• آذرنوین رایانه هوشمند | صندلی آمفی تئاتر , ویدیوپروژکتور , سیستم کنفرانس

  • امروز: سه شنبه 30 مهر 1403

    سیستم 3LCD و DLP چیست؟

     

     

     

     DLPوLCD دو مدل مختلف از تکنولوژی ویدیو پرژکتور ها میباشند. در واقع دو مدل متفاوت از تکنولوژی تصویر هستند.اگر این سوال در ذهنتان است که کدامیک بر دیگری ارجحیت دارد؟ در پاسخ باید تشریح کرد، بهتر بودن به نیاز شما مربوط می گردد.هرکدام مزیت ها و معایبی دارند. با توجه به این مقاله شما می توانید تصمیم بگیرید کدام فاکتور مربوطه برای انتخاب ویدیوپرژکتور شما مناسب است.

    LCD یا ۳LCD ؟

     شما ممکن است در حال حاضر واژه ۳LCD را  به وفور مشاهده کنید. سازنده های زیادی از ویدیوپرژکتورهایLCD با برند ۳LCD تطبیق یافته اند. این شرکت ها قصد دارند تا کاربرد تکنولوژی LCD که در سیستم تصویری دیجیتال یافت می شود، مبالغه آمیز جلوه دهند. در سیستم های تصویری LCD ،همواره سه پنل LCD وجود دارد.بنابراین هیچ تمیزی بین تکنولوژی LCD ,3LCD وجود ندارد و این واژه ها به جای یکدیگر استفاده می گردند.

    تفاوت تکنولوژی DLP , 3LCD

     تکنولوژی LCD :قدیمی تر از  تکنولوژی DLP می باشد. تکنولوژی LCD از سه صفحه شیشه ای بمنظور جدا کردن طیف های نور به قرمز، سبز و آبی استفاده میشود. نور از این صفحات عبورتصویر را روی پرده ایجاد می کند.

    تکنولوژی DLP : پیشرفت های زیادی در طی سال های اخیر برای رقابت با LCD نموده است. این تکنولوژی اولین بار توسط شرکت تگزاس توسعه داده شد. در این روش نور از یک لامپ گرفته می شود و از طریق یک چرخ نور روی هزاران آینه در حال چرخش بازتابیده میشود تا تصویر ایجاد شود.

    مزایای تکنولوژی LCD

    – پروژکتورهای LCD معمولا اشباع رنگ بهتری دارند.رنگ ها عمیق تر و روشن تر هستند. اما پروژکتورهای DLP دارای رنگ های تیره تری هستند. البته امروزه اکثر پروژکتورهای DLP دارای ۶ چرخ رنگ هستند که باعث بهبود اشباع رنگ میشود. با این وجود در صورتی که ۲ پروژکتور با تکنولژی های LCD و DLP را کنار یکدیگر بگذاریم و یک تصویر یا فیلم را پخش کنید اشباع رنگ LCD بهتر ارزیابی میشود.

    – در پروژکتورهای LCD جزئیات تصاویر و اطلاعات بهتر نمایش داده میشوند. همچنین معمولا تصاویر اندکی روشن تر از پروژکتورهای DLPنمایش داده میشوند. البته تفاوت بین دو تکنولوژی هنگام نمایش جزئیات در صفحاتی مانند اکسل مشخص میشود.

    -اگر نیاز به پروژکتوری با شدت روشنایی بسیار بالا دارید (۳۰۰۰ لومنس و بالاتر)، پروژکتور LCD انتخاب بهتری است. پروژکتورهای DLPتکنولوژی کارایی در ارائه تصاویر با لومن بالا نیستند و دستگاه های DLP اندکی با لومنس ۳۰۰۰ با بالا در بازار وجود دارد. اما پروژکتورهایLCD زیادی با لومنس ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ و بالاتر در بازار موجود است.

    مزایای تکنولوژی DLP

    -یکی از دلایلی که اکثر هواداران سینمای خانگی، تکنولوژی DLP را ترجیح میدهند بعلت کمتر مشخص بودن حالت شبکه ای-مانند است. اگرچه امروزه این نقص تا حد زیادی برطرف شده است، اما هنوز پیکسل های پروژکتورهای DLPنامرئی تر هستند.

    – دلیل دیگری که این تکنولوژی ترجیح داده میشود. توانایی ایجاد تصاویر با کنتراست بالاتر توسط دستگاه های با تکنولوژی DLP است. کنتراست یا چگونگی نمایش تفاوت رنگ سفید و سیاه (روشن ترین و تیره ترین نقاط در تصویر) اندازه گیری میشود.

    – مزیت دیگر DLP  کوچک و سبکتر بودن آنهاست. موتور نور پروژکتورهای DLP از چیپ سبک واحدی تشکیل شده است در حالی که در پروژکتورهای LCD سه صفحه LCD وجود داردو به همین علت اکثریت دستگاه های با وزن کمتر از ۱٫۸ کیلوگرم DLP هستند. پس اگر بدنبال دستگاهی کوچک و سبک هستید باید DLP را انتخاب کنید.

    back up ↑